Kosmetyki to już polska specjalność! Boom na rynku kosmetycznym w Polsce trwa!
Jego wartość szacuje się na 18 miliardów złotych i ciągle rośnie, rozbudzając biznesowe marzenia.
Kto pretenduje do stworzenia nowej dr Ireny Eris, Ziaji czy Inglota?
Rynek kosmetyków w Polsce ma w ciągu 2 lat urosnąć do 20 mld złotych (sprzedaż roczna łącznie z importem).
Nasz kraj zajmuje 6 miejsce w Europie. Eksperci mówią, że to idealne miejsce do kreowania nowych konceptów oraz ich wytwarzania. Polska dysponuje ogromną mocą produkcyjną. Jeśli tylko czuje się ten rynek i odpowiednio podejdzie do tworzenia nowych produktów, to zorganizowanie przedsięwzięcia produkcyjnego od strony technicznej nie nastręcza trudności. Osobną kwestią jest jakość. Mamy w Polsce z jednej strony świetny wręcz stosunek jakości wytwarzanych u nas kosmetyków do ich ceny – co w pierwszej kolejności podkreślają eksperci. Z drugiej strony wobec ogromnej konkurencji kosmetyków tanich, a jednocześnie niezłych – coraz trudniej jest przebijać się produktom ponad standardowym i więcej niż po prostu dobrym.
W COLWAY WIEMY O TYM DOSKONALE
Colway jest w rozumieniu art. 2 ust. 1 litera „d” Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009r – producentem kosmetyków.
W praktyce korzystamy z podwykonawców, których nazywamy wytwórcami, a także nierzadko przez grzeczność – producentami. Nasi wytwórcy współpracują ze specjalistami o wieloletnim stażu w dziedzinach: biotechnologii, technologii produkcji, biofizyki, kosmetologii. Przeprowadzają testy fizyko-chemiczne, mikrobiologiczne i dermatologiczne służące kontroli składu produktów i ulepszaniu ich właściwości.
Kosmetyki wytwarzane w Polsce są dziś tej samej, wysokiej jakości, jak te wytwarzane w krajach o ugruntowanej pozycji na europejskim rynku kosmetyków. Świadczy o tym m.in. rosnący eksport na dojrzałe rynki zachodnie.
JAKIE PANUJĄ TRENDY?
Rynkiem rządzą trendy. W każdej dziedzinie. Klient coraz częściej decyduje się na produkty naturalne, ekologiczne, produkowane w sposób sprawiedliwy i zrównoważony. COLWAY nie konkuruje na zapełnionych półkach drogeryjnych sieci z produktami koncernów globalnych, buduje świadomość konsumenta za pośrednictwem relacji międzyludzkich, posiłkując się opiniami tych, którzy są wieloletnimi partnerami w naszej społeczności. Nasz model kreowania popytu opiera się od 15 lat o mechanizm orędownictwa konsumenckiego. W takich uwarunkowaniach jest ogromnym osiągnięciem pozycja COLWAY, jako marki bezspornie uczestniczącej w kształtowaniu trendów rynkowych w Polsce.
PRODUKT NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI
Zróżnicowanie rynku kosmetycznego w Polsce ma wpływ na jego elastyczność. Czasy, kiedy polskie produkty konkurowały z zagranicznymi jedynie atrakcyjną ceną, minęły bezpowrotnie. Teraz, aby skutecznie rywalizować z koncernami kosmetycznymi, inwestujemy w nowoczesne linie produkcyjne oraz programy badawcze, których efektem są innowacyjne produkty.
Ulepszamy nie tylko same produkty, ale także opakowania czy komunikację marketingową.
Na przestrzeni lat zmieniał się nie tylko rynek (struktura, udziały, gracze), ale również podejście konsumenta. Obecnie Polacy mają coraz szerszą wiedzę na temat własnych potrzeb oraz oferowanych im produktów.
Aż dla 59% badanych ważne lub bardzo ważne staje się zapoznanie ze składem kosmetyku, co dowodzi bardzo już wysokiej świadomości konsumenckiej. Wyższej obecnie, niż w większości krajów Europy Zachodniej. Kwestia ta jest częściej wskazywana przez kobiety niż mężczyzn (62% vs. 51%). Odsetek osób, dla których skład kosmetyków jest ważny lub bardzo ważny jest najwyższy wśród osób powyżej 54 lat (70%).
Osoby w wieku 55 lat i więcej podobnie często wskazywały na wysoką wagę zakupów kosmetyków w większych opakowaniach oraz zakupy kosmetyków polskich marek (68%). Świadomość tego, z jakiego kraju pochodzi dany kosmetyk jest najważniejsza dla osób w wieku 55 lat i więcej (58% vs. 40% wśród osób w wieku do 40 lat).
Kobiety częściej niż mężczyźni gotowe są zapłacić więcej za kosmetyk zrobiony z naturalnych składników (58% vs. 51% wśród mężczyzn).
Kobiety o wiele częściej zasięgają również opinii znajomych, lub szukają dodatkowych informacji przed podjęciem decyzji o zakupie nowego, nieznanego im wcześniej produktu kosmetycznego (55% vs. 41% wśród mężczyzn).
Polacy nawet nie zauważyli kiedy stali się konsumenckimi patriotami na rynku kosmetyków. W 1990 roku mniej niż 10% spośród nas preferowało na zakupach kosmetyk rodzimy. W 2016 r deklarowało to już 73% dorosłych Polaków.
TROCHĘ LICZB…
43 tys. miejsc pracy utrzymywanych jest w gospodarce dzięki działalności przemysłu kosmetycznego (dane związane tylko z produkcją)
0,5 mln osób – na tyle szacowana jest liczba pracujących, których zajęcie np., handel, transport, magazynowanie ma związek z kosmetykami
1 mld zł odprowadzanych rocznie podatków i składek pracowniczych – także dzięki działalności przemysłu kosmetycznego
30 proc. – to nadwyżka w handlu zagranicznym kosmetykami w 2016 r.
20 mld zł – to prognozowana wartość rynku w 2021 r.
Kosmetologia wykładana jest w Polsce aż na 63 uczelniach. To najlepszy wynik w Europie.
NASZA POZYCJA NA RYNKU
COLWAY ze swoim wynikiem handlowym stanowi ok. 0,15% wartości polskiego rynku kosmetycznego w ogóle i ok 1,1 % rynku kosmetyków premium. Wydaje się, że to niewiele, lecz w badaniach respondenckich COLWAY nie pojawiający się prawie w płatnej reklamie publicznej okazuje się być marką dość dobrze rozpoznawalną. Zna ją i kojarzy z kosmetykami 6,5% Polek oraz 4% dorosłych Polaków.
Dodać tu można, że znacznie lepiej ta rozpoznawalność wypada, gdy dodamy odpowiedzi ankietowanych wskazujących na znajomość marki COLWAY w skojarzeniu z preparatami prozdrowotnymi (suplementami diety).
Ale to już temat na inny materiał.